Oddziaływania społeczne, czyli „S” w skrócie ESG, wymagają od biznesu szczególnej wrażliwości, uważności i umiejętności wsłuchania się w potrzeby drugiego człowieka, aby w efekcie nie tylko realnie i długofalowo wpływać na dobrostan wszystkich interesariuszy firmy, ale także przynosić wymierne profity jej samej.
Od kiedy Unia Europejska nałożyła na przedsiębiorców obowiązek raportowania pozafinansowego, zrównoważony rozwój przestał być sloganem, a strategie ESG stały się równie istotną częścią zarządzania przedsiębiorstwem, co strategie finansowe.
Wśród najistotniejszych czynników społecznych wymienia się:
- inkluzywność i różnorodność w miejscu pracy
- likwidację luki płacowej i parytet płciowy w zatrudnieniu
- przeciwdziałanie zjawiskom niepożądanym w miejscu pracy oraz w otoczeniu społecznym (m.in. dyskryminacji i łamaniu praw człowieka)
- polityki i procesy dotyczące otoczenia społecznego firmy
- polityki i procesy dotyczące konsumentów i użytkowników końcowych
POLITYKI I PROCESY DOT. OTOCZENIA SPOŁECZNEGO FIRMY
Polityki i procesy dotyczące otoczenia społecznego firmy w kontekście „S” w ESG odnoszą się do sposobów, w jakie przedsiębiorstwo angażuje się i wpływa na społeczności lokalne, w których działa. Obejmują one zarówno działania filantropijne, jak i strategiczne inicjatywy mające na celu wzmacnianie lokalnych społeczności oraz budowanie trwałych, pozytywnych relacji, takie jak m.in.:
- Programy CSR (Corporate Social Responsibility): Wdrażanie i wspieranie inicjatyw społecznych, edukacyjnych, zdrowotnych czy środowiskowych w społecznościach lokalnych.
- Zaangażowanie i konsultacje ze społecznościami lokalnymi: Regularne dialogi ze społecznościami lokalnymi w celu zrozumienia ich potrzeb i oczekiwań wobec firmy.
- Wsparcie dla lokalnego rozwoju gospodarczego: Inwestowanie w lokalną gospodarkę poprzez tworzenie miejsc pracy, wspieranie lokalnych przedsiębiorstw i inwestycje w infrastrukturę.
POLITYKI I PROCESY DOT. KONSUMENTÓW I UŻYTKOWNIKÓW KOŃCOWYCH
Te polityki i procesy odnoszą się do sposobów, w jakie firmy budują relacje z klientami, zapewniając uczciwość, przejrzystość i odpowiedzialność w swoich produktach i usługach. Jest to nieodłączna część „S” w ESG, ponieważ dotyczy bezpośrednio doświadczeń i zadowolenia klientów, m.in. w takich kwestiach jak:
- Przejrzystość i uczciwość w komunikacji: Zapewnienie, że wszystkie komunikaty marketingowe i informacje o produktach są jasne, uczciwe i nie wprowadzają w błąd.
- Odpowiedzialność za produkt: Zapewnienie, że produkty i usługi są bezpieczne, spełniają standardy jakości i są produkowane w sposób etyczny.
- Ochrona prywatności i danych: Implementacja ścisłych polityk ochrony danych osobowych klientów i użytkowników.
Jeśli zastanawiasz się w jakie rozwiązania powinna zainwestować Twoja firma już dziś, skontaktuj się z nami!